5 Sep Campbell River

Waar geweest en Wat gedaan?

Grizzly Bear Expedition

Verslag

Om 6 uur liep de wekker al af, want vandaag gaan we een Grizzly Bear Expedition doen.

Boh. En dat noemen ze dan vakantie! ;-)

We hadden geen tijd om uitgebreid te gaan ontbijten dus gingen  we even bij de Walmart langs om een paar sandwiches te kopen.

Toen we terug bij onze auto kwamen zagen we onze eerste grizzly en die vond het prima dat ik een foto van hem maakte.

We reden verder naar de haven waar we bij de K-dock de Eagle Eye Adventures vonden waar we de tour geboekt hadden.

Na het betalen van het resterende bedrag voor de tour hebben we op de dock onze broodjes opgegeten. Ze waren erg lekker.

Al gauw was onze groep compleet en 10 minuten eerder dan gepland vertrokken we om 9:20 uur met de boot voor ons grizzly avontuur.

Dat viel even tegen. We hadden een groep van 12 personen plus de kapitein/gids.

En het was een klein bootje. Geen plaats om de rugzak neer te zetten dus die hadden we voor ons op schoot. We zaten echt shocking klem.

Het was een overtocht van 2,5 uur naar het vaste land van Canada.

Onderweg zagen we 3 bultrugwalvissen en mochten we allemaal uit de cabine het achterdekje op.

Daar stonden we hutje mutje om een glimp van de walvissen op te vangen.

Opeens kwam een van de walvissen vlak langs onze boot gezwommen.

Die was veel groter dan het bootje waar wij op zaten. Dat had ook heel erg mis kunnen gaan, maar het was wel een schitterend gezicht. Net of hij met z’n vin naar ons zwaaide.

Toen de walvissen weer verder zwommen voeren wij ook verder en rond de middag kwamen wij in Orford Bay bij de Homalco indianen aan.

Daar kregen we eerst een lunch en daarna vertrokken we in een bus op zoek naar grizzly beren.

2 Indianen gingen mee als chauffeur en 2e gids.

Al gauw kwamen we bij een toren waar een groot hek omheen stond.

Wij moesten in de bus wachten tot onze kapitein en indianengids hadden gecheckt of het veilig was om uit te stappen. Toen moesten we gauw de omheining in en de toren opgaan.

Na een tijdje gewacht te hebben en er geen beer verscheen gingen we weer de bus in en reden verder naar de volgende toren. Weer hetzelfde ritueel als bij de eerste toren.

Zij checkten de omgeving waarna wij de toren ingedreven werden. Hier hadden we meer geluk.

We zagen een moeder met 3 jongen, maar wel op een flinke afstand.

Hier hebben we een tijd gezeten tot de beren uit het zicht verdwenen.

Zo ging we nog naar 2 torens en in totaal hebben we 9 verschillende grizzly’s gezien.

Rond 14:30 uur vertrokken we weer met de boot.

Onderweg hebben we nog 2 walvissen gezien die aan het “bubble net fishing” waren. Een mooi gezicht.

In een team blazen ze dan lucht uit en vormen zo een net van bubbels om vis te vangen.

We kwamen rond 17 uur weer in Campbell River terug.

Daar kochten we nog allebei een mooie jas bij Eagle Eye Adventures.

Hier hadden we nog geluk dat de vrouw ons een prijs had gezegd die te laag was. Haar man (de kapitein) was daar helemaal niet blij mee, maar wij wel.

Overall was deze grizzly tour ons zwaar tegengevallen omdat wij in Alaska een veel betere tour gedaan hebben. Daar zijn we tussen de beren door gewandeld en hebben we ze van dichtbij gezien.

Maar we hebben nu wel de walvissen gezien.

We gingen op zoek naar een restaurant en na lang zoeken zijn we maar bij Banners naar binnen gegaan. Het leek niet veel bijzonders, maar het eten smaakte boven verwachting uitstekend.

Enige minpunt was dat ze mijn soep vergeten waren en meteen met het hoofdgerecht aankwamen zetten. Nou ja. Dan maar geen soep.

Enkele feiten

Gereden: 8 Miles (13 km)

Het Weer in Canada: 26°C

Overnachting

AirBnB

Cozy River Hideaway

Trudy

Beoordeling

Schitterend privé huis van alle gemakken voorzien.