17 apr

Albuquerque - Bernalillo

Waar geweest en Wat gedaan?

Kasha-Katuwe Tentrocks NM

Verslag

Vandaag weer een grijze dag, kouder maar minder wind.
We stelden de route naar de Kasha-Katuwe Tent Rocks in op de Tomtom en gaven aan om een Denny's op de route te vinden.
Om 10 uur vertrokken we uit Albuquerque.
Tommie leidde ons eerst naar de Denny's in Bernalillo.
Deze ligt ook nog recht tegenover het motel waar we vanavond slapen. Gunstig. Hoeven we morgen al niet te zoeken naar een ontbijtplaats.
Na het ontbijt reden we naar de Tentrocks.
Tommie leidde ons weer goed de weg, maar om een of andere reden stuurde hij ons via Santo Domingo Pueblo.
Dit dorp is een reservaat van de Santo Domingo stam.
Niks aan het handje tot we het dorp weer uit reden.
Toen blokkeerde een auto ons opeens de weg.
Bleek dat een agent van de Tribal Police te zijn.
Hij zei dat er "een ding" gaande was en dat we even moesten wachten en dan om moesten keren.
We vroegen hem of dit wel de weg naar de Tentrocks was, want we hadden een beetje onze twijfels over de laatste aanwijzingen van Tommie.
Hij vertelde ons hoe we moesten rijden als we weer terug reden, maar even later zei hij dat we toch door mochten rijden en vertelde hij hoe we dan moesten rijden. Een beetje wazig allemaal.
In ieder geval zette hij wel zijn wagen achteruit en konden we doorrijden.
Even verder was nog een wagen van de Tribal Police en deze zette zijn wagen voor een dirtroad zodat we daar niet in konden rijden.
Achter die wagen zagen we een aantal mensen in lange witte jurken op een rijtje achter elkaar lopen.
We vermoeden dat de Natives met een of ander ritueel bezig waren dat niet door buitenstaanders bijgewoond mocht worden.
We hebben maar geen foto's gemaakt, want je weet maar nooit hoe daar op gereageerd gaat worden.
We vervolgden onze weg, maar op een gegeven ogenblik stond er een bord op de weg met de mededeling dat de weg afgesloten was.
We hadden geen zijweg gehad dus zouden we weer terug door dat dorp moeten.
David draaide de auto, maar achter ons stond een wagen die gewoon langs de blokkade verder reed.
Even later volgde nog een auto die gewoon doorreed en van de andere kant kwam een wagen ons tegemoet.
Wij dus weer gedraaid en ook langs de blokkade gereden.
Als we aangehouden zouden worden konden we eerlijk zeggen dat we door de Tribal Police die kant opgestuurd waren. Onschuldig
Vlak na de blokkade was de weg opengebroken, maar er langs was al een mooie dirtroad ontstaan door iedereen die er al langsgereden was.
Appeltje, eitje. Dat konden wij ook. We reden erlangs en dachten dat dat alles was.
Een stuk verder echter was de weg helemaal geblokkeerd en een groot stuk opengebroken.
Maar ook hier was weer zo'n mooie dirt-bypass door de lokale bevolking ontstaan.
Hoe zo de weg is afgesloten? Niemand die zich er hier iets van aantrekt. Gewoon doorrijden is de boodschap.
Even later kwamen we dan toch bij de Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument aan.

Hier was wel een Feestation en moesten we $5 entree betalen.
We kregen een folder van het park en er werd ons verteld dat er 2 trails (wandelpaden) waren.
We reden het park in tot de parkeerplaats van de beide trails.
Het weer was nog steeds troosteloos en we hoopten maar dat het niet zou gaan regenen.
Onderweg hierheen hadden we al een paar druppels gehad.
Wij gingen de Slot Canyon Trail lopen.
We hadden op Ontdek-Amerika.nl gelezen dat dit de mooiste trail was.
De trail was maar 1,3 mile (ong 2 km) lang. Diezelfde afstand moest ook retour gelopen worden.
De trail heeft een hoogteverschil van 620 feet (Ca 210 meter) en het laatste stuk zou behoorlijk steil zijn.
Rond 13:00 uur gingen we op pad.
De eerste 0,5 mile liepen we langs de rotsen en langzaam aan zagen we wat Tentrocks en hoodoos verschijnen.

Daarna werd het pad wat smaller en liepen we de canyon in.
Van daar af was het een schitterende wandeling.

We liepen door de canyon en na iedere bocht waren er weer WOW-momenten.
De canyon werd op een gegeven moment steeds nauwer en hier en daar moesten we over rotsen klauteren om verder te kunnen.

Na het smalle gedeelte werd de canyon weer wijder en zagen we nog mooiere tentrocks.

Daarna begon het pad meer te stijgen en werden we getrakteerd op een geweldig uitzicht op de canyon en de tentrocks.
Het mooiste uitzicht op de tentrocks was vlak na een steil stukje waarbij we op een rots moesten klauteren die naar schatting een 75 cm hoog was.
Het was zelfs mij nog gelukt om op die rots te klauteren.

De weg zigzagde nog verder tot de top waar we op een andere canyon neerkeken waar nog wat tentrocks en 2 mooie hoodoos stonden.
dit uitzicht haalde het echter in onze ogen bij lange na niet met het uitzicht dat we eerder gezien hadden.

Tijdens de wandeling in de canyon hadden we bijna helemaal geen last gehad van de wind, maar daar boven op de top waaide het weer behoorlijk.
We hebben ongeveer 2 uur over de wandeling naar boven gedaan vanwege het vele fotograferen en filmen.
Op de terugweg werd er niet meer zoveel gefotografeerd dus waren we een stuk sneller weer beneden.
We waren nog even aan het twijfelen of we de andere trail ook nog zouden gaan lopen, maar de lucht werd steeds dreigender.
Toen we bijna weer bij de auto waren begon het opeens heel licht te sneeuwen.

Hadden wij dat even goed getimed!
Bij de Tentrocks was een Earthcache, dus onze cache van de dag hadden we ook al.
Op de terugweg naar het motel regende het af en toe en de temperatuur was ook een stuk gedaald.
Verder hebben we dus maar geen cache meer gedaan.
We waren rond 17:30 uur bij het motel en nadat we de spullen naar de kamer hadden gebracht hebben we bij de KFC gegeten.
Daarna weer snel terug naar de kamer en weer aan het werk om jullie mee te laten reizen.

Enkele feiten

Gereden: 89.0 Miles (142.4 km)

Het Weer: 13°C

Overnachting

SUPER 8 BERNALILLO
265 East Hwy 550
I-25 exit 242
Bernalillo , NM  87004-5965  US
Phone: 1-505-771-4700

Beoordeling

Standaard motelkamer met gratis Wifi. Goede internetverbinding.