5 sep

Yosemite N.P.

VERSLAG

Om 6:30 uur liep de wekker vanmorgen af.
Om 7:15 uur gingen we ontbijten. Het ontbijtbuffet is hier prima.
Daarna alles wat we nodig hadden in de auto geladen en om 8:45 uur reden we naar Yosemite waar we om 9:30 bij de Yosemite Lodge de wagen parkeerden.
Gauw de kaartjes gehaald en om 10 uur vertrokken we met de bus naar Glacier Point.
De rit duurde 1,5 uur en de chauffeur vertelde onderweg vanalles over het park.

Boven aangekomen hebben we eerst een tijdje van het uitzicht genoten, een ijsje gegeten (het was daarboven 28-30C) en nog eens van het toilet gebruik gemaakt.
Om 13:30 uur startten we de hike over de Panorama trail.
De eerste 1,5-2 mile gingen bergafwaarts over een goed begaanbaar pad. Dit schoot lekker op en we hadden onderweg nog mooie uitzichten op de Half Dome, Nevada Falls en Vernal Falls.

We liepen door het bos en de temperatuur was lekker in de schaduw.
Onder aan de berg kwamen we bij de Illiouette Falls en daarna begon het pad te stijgen.

En het bleef maar stijgen. Dit ging dus lang niet zo snel als het eerste stuk.
Ik wist wel dat de weg niet alleen bergaf zou gaan en dat we onderweg ook nog een stuk omhoog moesten, maar had niet verwacht dat dit zo’n lang stuk zou zijn.
Uiteindelijk bereikten we toch de top en kwamen we uit bij de top van de Nevada Falls die we vanaf Glacier Point bewonderd hadden.

Het uitzicht over de Falls was wel zeer de moeite waard, maar we waren daar pas halverwege onze hike van totaal 8,2 miles (13 km).
Om 18 uur liepen we verder naar beneden vanaf de Nevada Falls voor de resterende 4 miles.
Nu moest de pas erin worden gezet om voor het donker beneden te zijn.
Helaas was het pad vanaf de falls extreem slecht en hoewel we vanaf daar bijna alleen maar daalden schoten we dus niet hard op.
Over gedeeltes van het pad stroomde water en over het geheel moesten we constant over stenen stappen. De eerste 1,5 mile vanaf de falls werd ook nog gebruikt door paarden of muilezels waardoor het pad met uitwerpselen bezaaid lag.
Dat betekende dus goed oppassen om niet uit te glijden of om te zwikken.
Daarna splitste het voetgangerspad zich af van het beestenpad waardoor we in ieder geval al geen last meer hadden van de poep.
Het was al aan het schemeren en werd langzaam maar zeker steeds donkerder.
We hadden wel zaklampen meegenomen, maar deze waren op de motelkamer blijven liggen. Het enige licht dat we bij ons hadden was de mobiele telefoon van David.
Uiteindelijk voor het helemaal donker was zagen we licht in de verte.
Dit was het toiletgebouw bij de Vernal Falls en daar waren nog wat mensen.
Ik had hele hoge nood en maakte dus dankbaar gebruik van het toilet, maar toen ik bij David terug kwam waren die anderen al verder gelopen.
De Vernal Falls hebben we dus niet kunnen zien in het donker.
De bomen stonden daarna gelukkig weer wat verder uit elkaar en de maan scheen tussen de bomen door waardoor we toch weer wat licht hadden.
Verder was het pad vanaf dat punt gelukkig geasfalteerd, dus konden we wat sneller vooruit komen.
Op een gegeven moment haalden we een groepje mensen in met een zaklamp, dus zijn we het laatste stuk samen met hun verder gelopen.
Om 20 uur, na 45 minuten in het donker gewandeld te hebben en totaal 6,5 uur onderweg geweest te zijn, kwamen we onder in de Valley aan.
Maar daarmee waren we nog lang niet bij onze auto, want die stond helemaal aan de andere kant van de Valley geparkeerd en in de Valley was het ook overal aardedonker.
Gelukkig kwamen we bij een bushalte uit en reden er tot 22 uur nog bussen door de Valley.
Om 20:15 uur stapten we met moeite in de bus die ons naar de Lodge bracht waar we eindelijk in de auto konden kruipen.
Om 21:30 uur kwamen we bij ons motel aan.
We parkeerden de auto zo dicht mogelijk bij het restaurant waar we gelukkig meteen aan tafel konden gaan.
Toen het eten voor ons stond was ik inmiddels al over de honger heen en heb maar de helft opgekregen.
Na het eten zijn we nog even in de Lounge gaan kijken of we René & Margareth van het Alles Amerika forum zagen. Zij zijn vandaag hier aangekomen en gaan morgen de Panorama trail lopen. Wij hebben hun echter niet gezien.
Ik heb aan de wandeling 1 blaar overgehouden en wel aan mijn duim door het vasthouden van de wandelstok. Onze voeten zijn er vermoeid, maar ongeschonden vanaf gekomen.
Om 22:30 uur waren we eindelijk op onze kamer en waren zelfs te moe om te gaan douchen. Na ons zo een beetje opgefrist te hebben zijn we direct in bed gekropen en waren meteen van de wereld.

Enkele feiten

Gereden:  39 Miles (62 km)

Het Weer: 30°C

209-379-2612
Email: sales@yosemiteresorts.us

Motel Beoordeling

Mooie, grote, schone kamer met balkon.

Goed restaurant bij motel.