3 Aug

Denali Jeep Safari

De enige weg die door Denali N.P. loopt is maar voor een klein stukje toegankelijk voor privé voertuigen. Als je meer van het park wilt zien kan dat met een vliegtuig of helicopter (vrij duur), met een shuttle of tourbus (hele lange zit), of je doet het wat avontuurlijker en boekt een jeep backcountry safari. Voor dit laatste hebben wij gekozen. Met je eigen jeep rijd je achter een gids aan over de Stampede Road.

VERSLAG

Vanmorgen waren we weer bijtijds wakker.
We handelden het ochtendritueel af en hebben daarna bij Subway  broodjes gehaald voor ontbijt en hebben die in de camper opgegeten.
Om 10 uur waren we klaar en hadden nog 1 uur te overbruggen tot we naar het kantoor van de Denali Jeep Safari moesten gaan.
We hebben vandaag schitterend weer met een mooie blauwe lucht.
We hebben de tijd goed omgekregen met inkopen bij de winkeltjes voor onze campground.
De nieuwe aanwinsten werden naar de camper gebracht waarna we naar de jeep safari liepen.
Buiten ons deden nog 9 mensen mee aan de safari.
We werden eerst met een busje naar Healy gereden waar de jeeps klaarstonden en na de veiligheidsinstructie en het tekenen van de afstandsverklaring gingen we met 6 jeeps op weg naar de Stampede Trail.

Na een kort stuk asfalt ging de weg over in gravel.
Dit zat vol gaten en het rammelde al behoorlijk.

We stopten op een plaats waar we uitzicht hadden op Mount McKinley, de hoogste berg van de Verenigde Staten.
Zoals meestal het geval is was de top nu ook omringd door wolken, maar gedeeltelijk was hij nog zichtbaar.

Tijdens de ochtendtour was de berg helemaal zichtbaar geweest vertelde Eric, onze gids.
Na nog een stukje gereden te hebben werd weer gestopt om de jeeps in 4weel-drive te zetten.
En toen begon het echte werk.
We reden regelmatig door grote poelen water en moesten door flinke kuilen en gaten manoevreren. Dat was kicken.

Na 1:15 uur gereden te hebben kwamen we bij de Wilderness Kitchen midden in de rimboe aan.
Een man had daar zijn kamp opgeslagen en verzorgde het eten en drinken voor de safari.
Hij stond een soort broodballetjes te bakken die leken op de hushpuppies die je onder andere in Louisiana en Mississippi vaak krijgt, en boven het kampvuur hing een ketel met stew. Een soort stoofpot van rundvlees, aardappelen en wortelen.
Het smaakte allemaal prima.

Na het eten en het gebruik van wat de gids verbloemd een rustiek toilet noemde, maar wat in werkelijkheid een pittoilet was die bijna tot de rand vol stond, zijn we dezelfde weg weer teruggereden.
Het laatste gravelstuk wat vanmorgen nog zo slecht leek, stelde nu niks meer voor.
Rond 15 uur werden we weer met het busje bij het kantoor afgezet.
Dit was echt een hele leuke ervaring die we niet hadden willen ruilen voor een 9 uur durende bustocht door het Denali National Park.
David had geen zin meer om de camper nu af te koppelen om nog ergens heen te rijden, dus hebben we de rest van de dag lekker rustig aan gedaan en de resterende winkeltjes bezocht en zijn we op tijd gaan eten bij het Crows Nest.
Een Nederlander die we op de campground getroffen hadden, had dat restaurant aanbevolen.
We weten nog steeds niet wat hij er nu zo geweldig aan vond.
De prijs-kwaliteitverhouding liep helemaal mank in dat restaurant en zo geweldig was het eten niet. Het is maar wat je gewend bent zeker.
Wij zijn te verwend denk ik.
Na het eten zijn we terug naar huis gewandeld en kregen nog nieuwe buren.
5 Mexicanen uit Texas die zo nodig een kampvuur aan moesten steken tussen onze en hun camper in.
Als de batterijen nog in de rookmelder hadden gezeten was gegarandeerd het alarm afgegaan.
De hele camper stinkt nu nog steeds naar de rook.
Van tevoren hadden ze ons verteld dat ze van een ranger gehoord hadden dat vannacht kans was dat de aurora borealis (het noorderlicht) te zien zou zijn rond 2 uur.
David was op tijd naar bed gegaan en had de wekker gezet om te gaan kijken.
Ik ben tot 2 uur opgebleven, maar toen was nog niks te zien door de opgekomen bewolking.
Toen vond ik het ook welletjes en ben ik ook onder de dekens gekropen.

CAMPGROUND

√      X  √X
 √  X

Campground Beoordeling Wenkbrauw ophalen

Middelgrote campground (lijkt meer een parkeerterrein), gelegen achter de Denali Mall.
Onvriendelijk personeel dat ons een hogere prijs wilde laten betalen dan waar we voor geboekt hadden.
Restaurants, giftshops en touroperators op loopafstand.
Douches moet apart voor betaald worden.
Wifi werkt traag en wordt steeds verbroken.