30 Jul

Seward

33 miles / 53 km gereden

VERSLAG

Vandaag staat een Kenai Fjords Tour op het programma.
Een uur voor het vertek van de cruise moeten we op de parkeerplaats aanwezig zijn.
De cruise vertrekt pas om 11:30 uur, dus we hadden nog even tijd om de mail te checken en de troepen weer van nieuw leesvoer te voorzien.
In de camper hebben we geen verbinding, maar er is een mooie wifi-room waar je een prima verbinding hebt.
Het was droog deze morgen, maar de bewolking was dik en hing zeer laag.
Voor het ontbijt werd een omelet gebakken die op een boterham met ham en kaas terecht kwam. Dit alles verdween weer in de donkere diepten van onze magen en rond 10 uur gingen we naar de parkeerplaats.
Hier werden we door een shuttlebusje opgepikt en naar het kantoor van Kenai Fjords tours gebracht.
Wat we daar te horen kregen vonden we helemaal niet leuk.
Er was zwaar weer op komst deze middag waardoor het hoogstwaarschijnlijk was dat de cruise ingekort zou worden en we de tidal glaciers dus niet te zien zouden krijgen.
Bovendien was er dus grote kans dat ons lekkere ontbijt in papieren zakjes terecht zou komen.
We konden de gok wagen om mee te gaan en zouden dan een deel van de tourprijs retour krijgen indien de cruise ingekort zou worden, of we konden de tour helemaal cancelen en het reeds betaalde geld retour krijgen.
Allemaal heel nette oplossingen.
We hebben even overlegd en besloten om niet mee te gaan met de tour.
We zouden het zonde vinden als we de tidal glaciers zouden missen als de cruise ingekort zou worden en indien dat niet het geval zou zijn was het zicht zo slecht dat je het toch niet goed zou kunnen zien.
In Valdez hebben we ook nog de mogelijkheid om zo’n cruise te maken, dus gokken we er op dat we dan wat beter weer krijgen en passen de plannen daar dan aan.

Voor de rest van de dag hadden we vlug een invulling gevonden.
We zijn teruggewandeld naar onze camper en zijn daarmee naar downtown gereden.

Als 1e zijn we naar het Alaska Sealife Center gegaan.
Daar waren diverse aquaria met vissen en andere zeebeesten die in de Beringzee voorkomen.

Ze hebben zogenaamde touchtanks waarin diverse zeesterren en zeeanemonen leven en die mocht je aanraken.

Er waren diverse inheemse vogels in een voliere waar je in kon gaan en 2 soorten zeehonden die je zowel boven als onder water kon bekijken.

Het leukste vond ik nog het aquarium onder de voliere.
Hier doken de vogels in en daar kon je heel goed zien hoe ze onder water vlogen.

Nadat we alles gezien hadden hebben we de creditcard aan het werk gezet in de winkelstraat van Seward totdat we rond 15 uur honger begonnen te krijgen.
We hadden onderweg het Crabpot restaurant gezien.
We hebben goede herinneringen aan het Crabpot restaurant in Long Beach, Californië dus hoefden we niet lang na te denken over waar we zouden gaan eten.
Het eten in dit restaurant was niet zo avontuurlijk als in Long Beach, maar de King en Snow Crab smaakten ook hier uitstekend.

Tijdens het eten hadden ze boven de sluizen weer open gezet en regende het weer flink.
We zijn teruggelopen naar ons mobiele huis en zijn ondanks de regen toch naar de Exit Glacier gegaan.

Deze ligt ook in het Kenai Fjords National Park.
De regen was gelukkig al een stuk minder geworden toen we aan onze wandeling naar de gletsjer begonnen.
Op de heenweg viel het me toch weer tegen om met volle bepakking (zware foto/video-tas) bergop te lopen en had spijt dat ik nog een vest had aangedaan.
We wandelen gedeeltelijk door bos, waar we aangevallen werden.
Niet door beren maar door muggen.
Constant met de armen wapperen en vlug doorlopen was het devies.
Boven gekomen bij de gletsjer was ik maar weer wat blij met mijn vest.
Wat een koude wind komt toch van zo’n gletsjer af.

Na de gletsjer bewonderd en vereeuwigd te hebben zijn we via een andere route terug naar de parkeerplaats gelopen.
Ook op deze route werden we aangevallen, maar nu door iets wat leek op een soort hele kleine motjes.
Weer bij het visitorcenter aangekomen hebben we het nicotinegehalte weer op peil gebracht voor we wegreden.
Net toen we naar de auto liepen hoorden we een paar jongetjes roepen dat ze een zwarte beer hadden gezien.
Wij waren die jongetjes met hun ouders dus tegengekomen vlak voordat wij van de gletsjer naar beneden liepen.
Als we iets langer boven waren geweest dan hadden wij die beer misschien ook gezien.
Verdorie, de berenbel die we bij ons hebben werkt toch weer veel te goed.
Hij lag in de camper en nog jaagt hij de beren weg.

Terug op de camping hebben we nog een kom soep gemaakt om weer wat op temperatuur te komen na die koude wandeling.
Daarna nog de foto’s van de camera’s op de laptop gezet en was het weer tijd om het bed in te kruipen

CAMPGROUND

√      X  √
 √       X

Campground Beoordeling Onbeslist

Grote, rustig gelegen campground, 6 miles buiten Seward.
Geen restaurant op loopafstand.
Douches hebben geen deur, alleen een douchegordijn. Toiletten hebben saloondeuren met brede kieren.
Wifi werkt niet op de campground, maar er is een Wifi-room die tevens dient als ontmoetingsplek.
In Wifi-room staat een TV en zijn diverse spellen aanwezig.